Brev:
Hjææælp, han drikker ikke
1. maj 2012
Alder:
19 mdr.
Hjææælp, han drikker ikke
Kære Helen
Mit primære problem er at få vores dreng på 19 mdr. til at indtage væske/hård mave. Sekundært spiser han heller ikke som tidligere.. Jeg er faktisk rigtigt meget bekymret for ham.
Historik: Den sidste måneds tid har Zacharias haft hård mave svarende til ”små kaninkugler”. Han har heller ikke drukket vanligt i en måneds tid. Vuggestuen har også kommenteret den hårde mave. Han er glad og tryg for at gå i vuggestue. Det virker ikke som om, han er smertepåvirket ved afføring. Han har afføring hver eller hver anden dag. Bleerne…tja, der er en lille tissetår i dem, men det er så også det! Tidligere var de tunge. Derudover har han også i denne periode bøvl med ørerne, og der er planlagt nye dræn 3/5.
Jeg har tænkt, at det er logisk at have hård mave, når han stort set kun får væske via den mad, han spiser. Jeg har i de sidste par dage noteret hans væskeindtag, hvilket ligger på ca. 200ml pr.døgn. Ifølge hans afføring er det jo alt for lidt.
Jeg har været til egen læge, hvor der ingen forklaring er på problemet. Zacharias følger også sin kurve og er jo ellers upåvirket af den hårde mave og i fin trivsel. Han vejer ca. 13,5 kg (4060g ved fødslen). Han har altid været glad for mad og drikke og er ikke kræsen. Lægen vurderer, at der ikke er sammenhæng mellem manglende væskeindtag og bøvl med ørerne. Egen læge satte dog Zacharias i behandling med laktulose 30/4 i det håb, at når tarmen ikke mere var fyldt, var der plads til mad og væske. Men men men i dag er tarmen tømt både qua laktulosen, men også fordi Zacharias er i profylaktisk behandling med Immacillin grundet nye dræn 3/5.
Dette har i skrivende stund her 1/5 desværre ikke givet grund til, at Zacharias synes, at han gider drikke. Så endnu en dag, hvor indtaget har været omkring 200 ml…..
Jeg har forsøgt alt. Jeg har købt alverdens forskellige glas med ditto motiver på. Jeg har købt Avent drikkedunke med gummisugerør, tudekop/flaske osv. Jeg har forsøgt alle tænkelig slags drikkelse – både sunde og usunde. Jeg har sågar stik imod mine principper forsøgt at ”lege ham” til at indtage væske. Tidligere drak han ligesom os andre – til måltider og ellers efter behov. Han kunne sagtens bælle et glas til maden fx Som det ser ud pt, drikker han stort set INTET hjemme, efter at jeg har hentet ham i vuggestuen. Samme billede gør sig gældende, når jeg har ham hjemme på en fridag. Til måltiderne er her god stemning.
Jeg er så meget løbet tør for idéer og råd, og jeg er bekymret samt undrer jeg mig MEGET over ændrede drikkevaner sekundært spisevaner og mangel på samme. Er det normalt, at mængden er markant reduceret i forhold til tidligere, hvor de kære smås behov var større? Skal jeg "bare" stole på, at Zacharias drikker og spiser det, han har brug for og lade ham være?Kan det ”bare” være alderen? Jeg har da aldrig hørt noget lignende.
Kære Helen, hjælp mig med Zacharias, inden mor her bliver skør af bekymring. Håber du kan finde budskabet i mit brev, som forhåbentligt ikke er for indforstået.
Med venlig hilsen
Lisette